Tiki Postma

Tekeningen | Teksten | Sculpturen

Wat is het verschil tussen de ruimte in het hoofd en de ruimte in de wereld? Voor vormen die in gedachten bestaan, gelden andere regels dan voor vormen die in de wereld bestaan. Bij dit laatste speelt bijvoorbeeld het materiaal een rol en verschillende wetten zoals de zwaartekracht.

Wat gebeurt er als een idee of vorm vanuit het hoofd in de wereld wordt geplaatst? In veel van mijn werken valt deze vorm uit elkaar, op verschillende manieren. In sommige beelden valt het materiaal uit elkaar. In andere beelden gaat het beeld stuk omdat het zichzelf in herhaling steeds blijft ontkennen.

En hoe nemen we onze omgeving waar? Als de vorm uit de buitenwereld samenkomt met de vorm in het hoofd, waar bevindt zich deze vorm dan? In mijn werk verken ik de afstand tussen de vorm en de idee.

Tiki is in 2007 afgestudeerd aan de Kunstacademie AKV/ St. Joost in Den Bosch


EXPOSITIES

2017 Groepsexpositie. De Boterhal, Hoorn
2016 Groepsexpositie. De Boterhal, Hoorn
2016 Groepsexpositie. Iconen en symbolen, Kapelkerk, Alkmaar
2015 Groepsexpositie. WG kunst, Amsterdam
2011 Expositie met Rick Keijzer. A-Gallery, Amsterdam
2007 Groepsexpositie: Lichting 2007. Stedelijk Museum, Den Bosch
2007 Groepsexpositie: To an other commonplace. Mart House gallery, Amsterdam
2006 Groepsexpositie: L’imaginaire: 12 versies. Argument vertoningsruimte, Tilburg


TEKST

2011 Uitgave van twee tekstbundels bij de tentoonstelling A-Gallery, Amsterdam. "Toevalligheden en gevonden voorwerpen" en "Er is iets rechthoekigs verdwenen"

L’IMAGINAIRE: 12 VERSIES
Persbericht november 2006

Rens Agterkamp, Vincent Dams, Kaj Derks, Noortje van Duyn, Abel Heykamp, Chris Krakowczyk, Chris-Jan de Leeuw, Mara Liem, Griet Menschaert, Tiki Postma, Toni van Tiel, Elke Verplanke

Het werk van de Franse schrijver en filosoof Maurice Blanchot (1907-2003) wordt nu ook in Nederland als zeer betekenisvol ervaren. Hij vraagt streng naar wat schrijven is, wat taal is en hoe die zaken zich tot de werkelijkheid verhouden. In zijn meditatief en beeldend essay De Twee Versies van het Denkbeeldige ondervraagt hij ook het beeld en het denkbeeldige in verhouding tot bijvoorbeeld het ervaren van alledag. Dit essay spreekt in het bijzonder de beeldende kunstenaar aan (veel van de videowerken van Gary Hill bijvoorbeeld, zoals Incidence of Catastrophe en Beacon, zijn daar helemaal op gebaseerd), en vormt daarom het uitgangspunt van een 8 weken durend project van 12 eindexamenstudenten van de Academie voor Kunst en Vormgeving St.Joost in ’s-Hertogenbosch. Ze worden begeleid door Thom Puckey en Toon Teeken.

De deelnemers hebben de tekst zorgvuldig doorgenomen en gediscussieerd over de implicaties ervan met betrekking tot de beeldende kunst en film. Deze implicaties worden toegepast op hun eigen werk. Het project wordt afgerond met een tentoonstelling:

L’IMAGINAIRE: 12 Versies

De jonge kunstenaars presenteren uiteenlopende soorten werk: video, performance, schilderijen, beelden, installaties, fotografie, ieder op zijn eigen manier maar met oog voor de kracht van het beeld en de verbeelding en de veelzijdige opvattingen daarover. Van het essentiële naar het spectaculaire.
Het is een grote groep voor één ruimte, maar dit wordt uitdagend opgevat. Tijdens de opbouw van de expositie zal de nadruk liggen op de interactie van de individuele werken. Ieder deel, inclusief het plafond, zal worden benut. Het resultaat wordt een totaalbeeld. Kijken wordt ervaren.
Bij de tentoonstelling verschijnt de publicatie how me can i be as the artist, een initiatief van Griet Menschaert, met foto’s en werken van alle deelnemers.
<<<